Titel: Mr Ram
Betonstaal 6 mm
300 x 150 x 400 cm
2019
Titel: De Melkfabriek
Staal, eikenhout
1500 x 400 x 800 cm
2018
Titel: Frank Koulen Terneuzen
Brons
170 cm
2018
Titel: The Storm
Betonstaal 6 mm
250 x 150 x 400 cm
2018
Titel: Melkfabriek
Polyester, staalcoating
235 x 62 x 145 cm
2017
Het project ”Industrialisatie” bestaat uit drie verschillende sculpturen/installaties . Verhoeven wil de industrialisatie van de landbouw op een beeldende manier neerzetten in de vorm van dieren die getransformeerd zijn tot fabrieken. Het industriële binnenwerk bestaat uit abstracte mechanische elementen. Verhoeven is opgegroeid op het platteland tussen de boerderijdieren. Met dit project zet hij deze kwetsbare beesten letterlijk op een voetstuk en laat hij ze zien als maquettes voor toekomstige bouwwerken. Zo zal in de zomer van 2018 ”De melkfabriek” gerealiseerd worden in de openbare ruimte in Esbeek waar de bezoeker in kan stappen.
Titel: Broedfabriek
Polyester, staalcoating
27 x 27 x 167 cm
2017
Titel: Wolfabriek
Polyester, staalcoating
95 x 67 x 160 cm
2017
Titel: Horse in the field
Betonstaal 6 mm
550 x 120 x 320 cm
2017
Titel : De Verbinding
resin, steel, acrylic paint
120 x 50 x 40 cm
2016
De Rotterdamse kunstenaar Andreas Schotel had tijdens zijn verblijf in de zomermaanden in Esbeek vele vriendschappelijke contacten. Vooral bij boerenfamilies was hij vaak te vinden en legde deze treffend vast in zijn etsen en aquarellen. De stoomtram uit die tijd en de indrukwekkende aankomst ervan op deze plaats heeft Verhoeven als uitgangspunt genomen voor het maken van de verbinding tussen Esbeek en Rotterdam. ”Ik wil met deze introverte, kwetsbare portretten een sfeer van vervreemding oproepen en ze zonder voetstuk in het huidige straatbeeld zetten”.
Titel: Ontmoeting met de Meester 2015
Dit werk is gericht op een breed publiek, laagdrempelig en voor alle leeftijden interessant.
Er is gekozen voor een realistische stijl, die de figuur van Andreas Schotel opnieuw in zijn oorspronkelijke context zet. De herkenbare figuur van Schotel is bedoeld om interesse te wekken voor zijn werk en zijn persoon. Geen eerbetoon aan deze eenvoudige man die meester was in het vastleggen van momenten in het dagelijks leven en van de omgeving, maar een aanleiding om zijn werk bekender te maken.
De plek op de wandelroute is een plaats waar de cultuurhistorie van het landgoed De Utrecht, de natuur die Schotel inspireerde en de publieke ruimte bij elkaar komen. Men kan de sculptuur van 2 kanten benaderen.Eén zijde vanaf de weg, waar men met de meester meekijkt in zijn directe werkomgeving, en vanuit het park, vanaf de wandelroute, waar men de kunstenaar ineens zelf op een afstand aan het werk ziet zoals 50 jaar terug in de tijd.
Zoals gezegd is het geen poging om een verheerlijkend standbeeld neer te zetten, maar is het aangepast aan de ruimtelijke verhoudingen van deze plaats. De beleving vanaf de weg en vanaf de zichtlijnen in het park vraagt niet om iets intiems maar om een sculptuur dat door de afstand waarop het wordt ervaren wordt teruggebracht naar een realistisch beeld.
Om het karakter en de gelaatsuitdrukking zo goed mogelijk te laten herleven, het gaat immers om een ontmoeting met de meester, is gekozen voor een nogal revolutionair idee om de sculptuur geheel polychroom uit te voeren. Bronzen sculpturen missen toch vaak de mogelijkheid om net dat stukje extra realisme mee te geven. Daarbij is ook de kleding van Schotel herleid van het oude beeldmateriaal om de persoon zo herkenbaar mogelijk neer te zetten. Of hij met zijn typisch gekleurde trui iets uit wilde dragen is niet bekend, maar hij heeft deze in elk geval vele jaren gedragen tot zijn dood in 1984, het jaar dat ik geboren werd.
De sculptuur is te bewonderen in Esbeek in het Arnoldspark op Landgoed De Utrecht via de torenlaan te bereiken.
Titel: Fontijn van de Echtbreuk 2014
Geïnspireerd op de `Fontijn van de Echbreuk´ uit de Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch.
De sculpturen bestaan uit gietstukken van Flexibele pu hars, deze zijn laag op laag beschilderd met de kwast om zo goed mogelijk de sfeer van Jheronimus Bosch zijn werk weer te geven.
Titel: Baadster in Broekeling 2014
Titel: Beer en Zeug 2013
De herboren zeug en beer zijn gemaakt naar de bronzen sculpturen van Toon Grassers. Ze zijn gemaakt van kunststof en hebben een bronzen afwerking. Door de invloed van regen en licht zullen de varkens verder oxideren.
Bij de vormgeving heeft Verhoeven nadrukkelijk rekening gehouden met de permanente verbetering van de TOPIGS varkens.De zeug is extra bespierd en telt zestien spenen.De beer toont nog meer bevleesdheid en ziet er nog vitaler uit dan de “oude” beer uit 1981. Verhoeven hoopt dat deze zeug en beer een inspiratiebron zullen zijn voor het werk van TOPIGS. Afmeting: ware grootte.
Titel: Verroeste PK´S 2013
De boer op het land aan het werk met zijn paard, was jarenlang een niet te wissen beeld in het Esbeekse landschap. Hij ploegde, egde, zaaide en maaide. De boer, zijn paard en het werktuig waren een drie eenheid.
Zij vormden een geoliede machine.
Paardenkracht die in het veld is achtergebleven in de vorm van een verroeste machine.
Verhoeven heeft met deze sculptuur de noeste werkkracht van de boer met zijn paard en ploeg als een verroeste machine willen vastleggen. Afmeting:ware grootte.
Titel: Zeeuwse boerinnen 2012
Na de ontginning van landgoed De Utrecht kwamen er meerdere Zeeuwse boerenfamilies naar Esbeek. Vooral de Zeeuwse boerinnen waren met hun bijzondere hoofdkapjes en hun zwart witte kleding een bijzonder verschijning in de Esbeekse velden.
Zoals Andreas Schotel deze boerinnen destijds zag in het Esbeekse landschap en in zijn etsen vastlegde, zijn ze nu in beeld gebracht door Hannes Verhoeven uit Esbeek. Hij brengt daarmee de werkende mens weer terug in het Esbeekse landschap, door middel van deze “versteende” vrouwen.
“Ik wil met dit werk de op het land werkende boerin van vroeger, in haar eenvoud en kracht laten herleven, alsof ze nooit zijn weggeweest”. Afmeting: ware grootte.
Titel: You can do it 2011
Titel: Kersmobiel 2012
Titel: Verruf 2013
Titel: Farm energy 2010